maanantai 18. maaliskuuta 2024

lähtö matkalle 16.3.23

Oltiin tätä reissua suunniteltu melkein tosissaan jo pitkään, vaan kun Finnlines tarjosi edullisen laivamatkan 75-juhlanaan, niin pitihän se ajankohta silloin päättää. Ja viimeinen mahdollinen aika, jolloin tarjous olisi vielä käytettävissä oli juuri tuo 16.3.23. Silloinhan olisi jo melkeesti kesä, joten pärjäisimme kesärenkailla.

Vaan kuinkas kävikään, tuohon ajankohtaan oli kuvassa lumisateita, joten pakko oli käydä laitattamassa alle jokakelinrenkaat, joilla sitten pärjäisi vaikka vuoristossakin.

Torstai, 16.3.23

Lähtöpäivä koitti ja me ajelimme Vuosaareen, josta Finnlinesin laivat lähtevät Travemündeen. Olisihan sen matkan kotoa ehkä voinut ajaa kesärenkaillakin, vaan meressä oli vielä jäitä, niin kait ajankohta rengasvalinnalle oli kummiskin oikea.

Laivamatka oli tapahtumaköyhä ja hieman ikävystyttävä, vaikka halpaan hintaan kuuluivatkin ateriat, joka oli meille poikkeuksellista, että syötiin laivalla hyvin.

Perjantai, 17.3.

Laiva saapui Travemünden satamaan seuraavana iltana, joten piti löytää sopiva yöpymispaikka. Olin etukäteen saanut vinkkejä Citti park Lübeckistä, jonne ajettiinkin ja vietettiin rauhallinen yö.

Lauantai 18.3.

Aamulla oli helppo käydä tavaratalossa aamiaisella ennen matkan jatkamista. Paikassa oli myös mahdollisuus vedenottoon sekä tyhjennyksiin.

Ajelimme reilun 300 km ja Osnabückistä hieman länteen, jolloin saavuimme Haddorferseen campingalueelle.

kuva kaapattu alueen sivuilta...

Olimme näemmä, mapsin aikajanan mukaan, käväisseet myös Niedeschsenhofin campinalueella, en vain muista miksi emme sinne jääneet; se näyttää oleva Osnabückin lähettyvillä.

Kun valokuvia minulla ei näytä näistä maisemista olevan, tai en ainakaan nyt löydä niitä paikkatietoineen, niin tuosta Googlen Aikajanalta on mukava katsella ja muistella, missä on pyöritty.  Samoin puhelimella otetut kuvat löytyvät pilvestä ja niihin on myös tallentunut paikka, jonka näen kartalla. Taidan siis sitkeällä työllä löytää kirjoitettavaa tästä kevään 23 reissusta, vaikka aikaa onkin kulunut jo vuosi ja moni asia on jo kerennyt hautautua muistin sokkeloihin

Sunnuntai 19.3

Nyt sunnuntai-iltana etsiskelimme leirintäaluetta Belgia Gentistä. Löytyihän se, vaan oliko liian kallis, kun sitten jäimmekin yöpymään joenrannan parkkipaikalle. Aikajana näyttää harhailumme ja ajelumme.

Maanantai 20.3.

Lähdettiin liikkeelle aamulla jo hieman ennen kahdeksaa, lienemmekö pelänneet parkkipirkkoja. Emme ilmeisesti meinanneet löytää kaupungista ulos, kun taas näytämme ajaneen edestakaisin. Ja tuommoiseen harhailuun jouduimme turvautumaan vielä lukuista kerrat matkan aikana.

Lotenhullen Q8-asemalla kävimme tankkaamassa dieseliä hintaan 1,649€/l.  Ja matka jatkui, vaikka kävimmekin Tieltissä tekemässä lenkin, emmekä kumpikaan muista miksi. Enkä minä vain luin karttaa väärin ja kuljettaja seurasi ohjeitani kiltisti...

Puolen päivän maissa oli tauon paikka ja ajoimme ison tien huoltoasemalle ja P-paikalle, Breakpoin Oekene West. Joimme kahvin ja teen sämpylän kera, ostin vesipullon ja kalliin karkkipussin, josta kyllä riitti maisteltavaa pitkäksi aikaa. Ja huomasimme, että tuommoiset breakpointin ovat tooosi kalliita, niinpä niitä emme montaa kertaa enää käyttäneetkään.

Matka jatkui ja n. 400 km ajon jälkeen pääsimme illaksi Ranskaan Les Andelysin kaupunkiin ja siellä campinalueelle L'Ile les Trois Rois. Paikka sijaitsi Seinen rannalla, tunnin ajomatkan päässä Pariisista alavirtaan. Viehättävä paikka, jossa kävimme kävellen kaupassa .

Seine-joki Les Andelysin kohdalla

Taustalla Chateau Gaillard

Campingalueen näkymiä

Kävelyä tulikin yllättävän paljon...

Ja näin oli alkanut reissumme ensimmäinen viikko, jatkoa seuraa...